Uden for laboratoriet: Bioteknologi med nye øjne
Uden for laboratoriet: Bioteknologi med nye øjne
Lagt online: 22.05.2025

Uden for laboratoriet: Bioteknologi med nye øjne
Uden for laboratoriet: Bioteknologi med nye øjne
Lagt online: 22.05.2025

Uden for laboratoriet: Bioteknologi med nye øjne
Lagt online: 22.05.2025
Uden for laboratoriet: Bioteknologi med nye øjne
Lagt online: 22.05.2025
Specialet er mere end blot et afsluttende krav. Det er dér, din akademiske rejse bliver helt din egen. Det øjeblik, hvor din uddannelse får en unik identitet – din.
For mange studerende føles det som at stå på kanten af en klippe, når det bliver tid til at vælge specialeemne - lige dele spændende og rædselsslagende. Det er tidspunktet, hvor alle de år med forelæsninger, lange nætter med læsning og pressede deadlines kulminerer i noget, der endelig er dit eget. En mulighed for at fordybe dig i et emne, der vækker din nysgerrighed, og måske endda gøre en lille forskel inden for dit felt.
Men det er ikke uden udfordringer. Processen kan virke overvældende og bringer med sig en række vigtige (og til tider skræmmende) spørgsmål: Hvad vil jeg gerne undersøge? Er jeg klar til at indsnævre mit fokus? Og måske vigtigst af alt: Hvilken slags arbejde nyder jeg oprigtigt at lave?
Det var præcis den situation, Sophia Pölhösová stod i, da hun skulle vælge speciale. “Da vi fik udleveret listen over specialer, følte jeg mig fortabt. De fleste var laboratoriebaserede, og jeg vidste bare, at det ikke var det, jeg ville,” fortæller hun.
Hvad hun ikke kunne have forudset, var, at netop dette øjeblik med tvivl og usikkerhed skulle føre hende til et projekt – og et helt nyt fagområde – der ville ændre hendes akademiske retning og omforme hendes karrieremål.
Blandt de mere traditionelle projekter skilte ét sig ud: et LeadENG-initiativ, der havde til formål at vurdere balance og postural kontrol hos diabetespatienter - kun ved hjælp af en smartphone. “Jeg vidste ikke engang, at den slags tværfaglige projekter fandtes,” siger Sophia. “Men da jeg læste om det, tænkte jeg: det her er anderledes.”
Hvad der begyndte som et ønske om at undgå laboratoriet, udviklede sig til en mulighed for at kombinere bioteknologi, klinisk arbejde, datavidenskab og sundhedspleje i praksis.
Sophias speciale sammenligner en smartphones evne til at måle postural kontrol med den traditionelle kraftplade - et præcisionsværktøj, der bruges i laboratorier til at måle de kræfter, der udøves på underlaget under gang/løb eller blot ved stående stilling. Ved at anvende telefonens indbyggede bevægelsessensorer undersøger hun, om simpel og bredt tilgængelig teknologi en dag vil kunne bruges til kliniske vurderinger - især for sårbare grupper som ældre diabetespatienter.
“Forestil dig, at man kan overvåge en patients stabilitet på afstand – i deres eget hjem,” siger hun. “Det er den slags påvirkning, dette projekt potentielt kan have.”
Hun har indsamlet data fra både raske personer og patienter i samarbejde med Aalborg Universitetshospital og Steno Diabetes Center Nordjylland, og bringer dermed sin forskning direkte ind i sundhedsområdet.
Sophias speciale er et eksempel på den kernefilosofi, som LeadENG-initiativet bygger på: at komplekse problemer bedst løses gennem samarbejde på tværs af fagområder. Hun har to vejledere - Trine Rolighed Thomsen fra Institut for Kemi og Biovidenskab og Anderson de Souza Castelo Oliveira fra Institut for Materialer og Produktion.
“De supplerer hinanden perfekt,” siger Sophia. “Trine hjalp med at etablere samarbejdet med hospitalet, og Anderson støttede mig i de tekniske og data-tunge dele - som MATLAB - som jeg aldrig havde brugt før.”
Projektets praktiske og patientnære karakter åbnede Sophias øjne for en helt ny side af hendes fag. “Før troede jeg, at bioteknologi bare handlede om laboratoriearbejde eller akademia. Men nu ser jeg så mange andre veje – som digital sundhed, medicoteknologi og direkte arbejde med patienter.”
Hun tilføjer: “Dette projekt viste mig, hvad jeg virkelig brænder for. Det er en helt anden oplevelse at arbejde med rigtige mennesker og se, hvordan ens arbejde faktisk kan gøre en forskel.”
Aalborg Universitets LeadENG-initiativ er skabt for at fremme netop denne form for tværfaglig læring. Ved at opfordre studerende til at udforske samarbejder på tværs af afdelinger og brancher udvider LeadENG perspektiver og opbygger færdigheder, der også kan bruges i den virkelige verden.
“For mig var det livsændrende,” siger Sophia. “Det handler ikke kun om faget - det handler om at opdage, hvordan din viden kan bruges på måder, du aldrig havde forestillet dig.”
Hendes historie er bevis på, at det rette projekt kan gøre mere end blot opfylde akademiske krav - det kan åbne døre, ændre mål og afsløre helt nye verdener af muligheder.