Spring til indhold.

Artikel

Studerende arbejder med fremtidens biler i et LeadENG-projekt

I 2021 udviklede og byggede studerende på Aalborg Universitet i løbet af et semester en lille elektrisk enkeltsædet bil. Sidenhen har flere studiegrupper på tværs af uddannelser været involveret i optimeringen af bilens forskellige komponenter.

Artikel

Studerende arbejder med fremtidens biler i et LeadENG-projekt

I 2021 udviklede og byggede studerende på Aalborg Universitet i løbet af et semester en lille elektrisk enkeltsædet bil. Sidenhen har flere studiegrupper på tværs af uddannelser været involveret i optimeringen af bilens forskellige komponenter.

I løbet af det 21. århundrede er udviklingen af elbiler accelereret, og overgangen fra fossildrevne biler til elbiler kan udgøre en stor milepæl på vejen mod Danmarks klimamål.  

Elektrisk Bil
Studerende på Aalborg Universitet bidrager i et leadENG-projekt til den fortsatte udvikling af fremtidens elbiler. Projektet tog sin start i foråret 2021, hvor studerende fra Institut for Materialer og Produktion og Institut for Energi i fællesskab satte sig for at bygge en lille elektrisk enkeltsædet bil, der skulle kunne transportere enkeltpersoner korte distancer. Siden da har version 1.0 af bilen fungeret som baseline for udviklingen af og beregninger på forskellige komponenter i de senere versioner af den lille elektriske bil.  

I 2022, efter at den første version af bilen var blevet bygget, arbejdede 2. semester studerende på Mekanik og Produktion med at forbedre for- og bagendens affjedringssystem med det formål at tilføje bagenden mekaniske bremser og øge førerens komfort. På 4. og 6. semester arbejdede de studerende på en bedre og lettere undervogn, der bedre skulle kunne modstå diverse belastninger. Undervognen skulle kunne interagere med affjedringssystemet, og projektet gav derfor de studerende anledning til at arbejde på tværs af årgange.  

Sideløbende arbejdede energiingeniørerne med bilens batteri og motor, herunder hvilken kapacitet bilens batteri skulle have for at muliggøre forskellige køreafstande og -mønstre. Derudover åbnede projektet også muligheden for at beskæftige sig med simulering af en brint- og brændselscelledreven bil.  

Den fortsatte udvikling af bilen skal resultere i en version, der kan være selvkørende på campus. Den lille elektriske bil er modulær, og projektet har derfor givet de studerende mulighed for at optimere og afprøve enkelte komponenter af bilen. Dette har tilføjet en mulig eksperimentel dimension, hvor de studerende har kunnet tage udgangspunkt i målinger på bilen eller brugt bilen til at validere opstillede modeller. Projektet har til formål at vække kommende ingeniørers interesse for elbiler og uddanne dem til at kunne bistå og drive udviklingen af fremtidens biler.  

Problembaseret Læring
Projektets læringsform tager udgangspunkt i Aalborg Universitets problembaserede læringsmodel (PBL). De studerende arbejder på tværs af uddannelser for at designe og udvikle den bedst mulige bil, og de får derfor en unik indsigt i viden og arbejdsmetoder på tværs af forskellige uddannelsesretninger. Projektet giver de studerende en mulighed for at tilegne sig erfaringer med tværfaglige samarbejder og derved tilegne sig kompetencer, der kan bruges i deres fremtidige arbejdsliv. 

Om Projektet

  • Projektet er et tværfagligt projekt mellem 2. semester energistuderende fra Institut for Energi og 2. semester mekanik og produktion studerende fra Institut for Materialer og Produktion. 
  • Vejlederne på Institut for Energi har været Mads Pagh Nielsen, Carsten Bojesen og Erik Schaltz. 
    Vejlederne på Institut for Materialer og Produktion har været Johnny Jakobsen og Thomas Brunø. 
  • Projektet er en del af leadENG, som understøtter samarbejde på tværs af uddannelsesretninger. 

Læs mere