Smarte transportløsninger kæmper med at få bilerne ud af byerne

Overview af togbaner i byen

Transportløsninger, der samler bus, tog, delebiler, bycykler og andre former for samkørsel i en samlet pakke, skal få byboerne til at vælge kollektive alternativer til privatbilisme. På den måde kommer bilerne til at fylde langt mindre, byerne bliver bedre at bo i og CO2-udledningerne falder.

Smarte transportløsninger kæmper med at få bilerne ud af byerne

Overview af togbaner i byen

Den største forhindring i forhold til at få byboerne til at droppe den private bil og i stedet benytte sig af busser, tog, delebiler, samkørsel, bycykler, deleløbehjul og andre grønne alternativer, kan sammenfattes i et enkelt ord: komfort.

Det fortæller seniorforsker Toke Haunstrup Bach Christensen fra BUILD, Institut for Byggeri, By og Miljø ved Aalborg Universitet. Siden 2019 har han været projektleder på projektet SIMS (Sustainable Innovative Mobility Solutions), hvor Aalborg Universitet sammen med en række partnere i Storkøbenhavn har undersøgt, hvilke faktorer der er udløsende for, hvornår vi vælger kollektive trafikløsninger i dagligdagen fremfor at have vores egen bil.

- En af de ting, vi er stødt på i projektet, er udfordringen omkring first mile – last mile – at den kollektive trafik ikke kan bringe dig hele vejen fra din hoveddør til din arbejdsplads og tilbage igen, eller hele vejen til sommerhuset eller indkøbscentret. Medmindre man bor lige ved et stoppested eller ved siden af en delebilsparkering, er der næsten altid et stykke vej at gå, siger han.

Mobility as a Service

For at imødekomme den udfordring, har projektet SIMS arbejdet med at med at kombinere kollektive transportformer i én samlet løsning. Idealet er, at man med en fælles løsning ikke skal bøvle med både at reservere en bycykel for at komme ned til stationen, købe en togbillet, en busbillet og måske en delebil til at komme helt frem, men i stedet kunne klare hele rejsen med et enkelt tryk på telefonen. Ovenikøbet til en fast, lav pris, forklarer Toke Haunstrup Bach Christensen.

Tænk på det som en slags ’Rejseplanen’ på speed, hvor alle tænkelige kollektive trafikformer er med, og hvor abonnementet præcist afspejler den enkeltes transportbehov.

Seniorforsker Toke Haunstrup Bach Christensen, BUILD, Institut for Byggeri, By og Miljø

Konceptet kaldes for ’Mobility as a Service’ (MaaS) – som forbruger køber man en rejse fra A til B uden at skulle tænke over de enkelte delelementer.

- Tænk på det som en slags ’Rejseplanen’ på speed, hvor alle tænkelige kollektive trafikformer er med, og hvor abonnementet præcist afspejler den enkeltes transportbehov, siger han.

Mens endemålet i MaaS er en fuldt integreret digital løsning, har fokus i SIMS projektet primært været at udvikle fælles abonnementsløsninger på tværs af trafikudbydere.

Vanemennesker

En af de umiddelbare fordele ved MaaS er, at man ofte vil kunne undgå at sidde fast i trafikpropper eller andre forsinkelser i byernes trafik. Dels fordi der vil være færre biler på vejene, dels fordi systemet hurtigt vil kunne guide de rejsende uden om trafikale knuder og videre med alternative ruter eller med en bycykel. Planlægningen af transporten bliver på den måde meget mere flydende, fleksibel og tilpasset den konkrete tur.

Selv om det lyder besnærende, var overraskende mange af deltagerne i projektet ikke specielt imponerede over udsigten til både billig, nem og gnidningsløs mobilitet.

- Vores daglige transport er enormt rutinepræget. Vi vil helst ikke tage bussen den ene dag, delebilen den næste og en bycykel den tredje, hvis solen skinner. Vi er vanemennesker, og hvis det betyder, at vi skal sidde i kø en halv time og komme for sent indimellem, fordi vi insisterer på at køre i vores egen bil, er det en pris, vi er parate til at betale, siger Toke Haunstrup Bach Christensen.

Biler skal være bøvlede

For at få folk i de større byer til at vælge bilen fra, må der tages skrappere midler i brug, mener han. Det skal være så dyrt og besværligt, at det opvejer komforten ved at have sin egen bil holdende klar på gaden.

Som eksempel på, hvordan det kunne gøres, nævner han den nybyggede bydel Nordhavnen i København. Her er det stort set umuligt at parkere i gadeniveau. I stedet skal biler parkeres i parkeringshuse – ofte et godt stykke vej fra de nærmeste beboelsesejendomme og til en fast pris i omegnen af 1000 kr. om måneden.

- Hvis man skal gå flere hundrede meter for at komme hen i parkeringshuset til sin egen bil - forbi en delebilsparkering, som der er mange af derude – og for øvrigt betale 12.000 om året for parkering, vil det kunne få mange flere til at overveje, om ikke komforten kan købes for dyrt. Bæredygtig mobilitet i byerne får hurtigere sit gennembrud, hvis vi tænker den med ind i byplanlægningen, konkluderer Toke Haunstrup Bach Christensen.

AAUs partnere i projektet SIMS er Roskilde Universitet, LetsGo A/S, By- og Pendlercykel Fonden, Rejseplanen A/S, FDM, Udviklingsselskabet By og Havn I/S, Nærheden P/S og Teknik & Miljø, Københavns Kommune.

SDG 7, 9 og 13