Nyt center skal booste viden om slidgigt i knæene

Et nyoprettet center skal udvikle verdens mest omfattende matematiske model til forskning i slidgigt i knæene. Målet er at kunne behandle den vanskelige sygdom mere effektivt og bæredygtigt. Centeret har base i Aalborg, men samler forskere fra universiteter over hele verden.

Nyt center skal booste viden om slidgigt i knæene

Over 150 millioner mennesker verden over lider af slidgigt i knæene. Selv om der findes flere forskellige behandlingsformer – fra indlæg i skoene over smertestillende medicin til kirurgiske indgreb – er det en vanskelig sygdom at behandle. Næsten hver tredje, der får et nyt knæ, plages efterfølgende af gener. Det skal det helt nye Center for Matematisk Modellering og Osteoartritis i Knæ (MathKOA) være med til at rette op på ved at udvikle personspecifikke computermodeller af den enkelte patient, fortæller professor Michael Skipper Andersen, der er leder af centeret.

Der er mange faktorer, der har betydning for, hvordan slidgigt i knæet udvikler sig. Og hvordan vi bedst behandler det for den enkelte, er et åbent forskningsspørgsmål. Derfor udvikler vi nogle omfattende matematiske modeller, der både inddrager den enkelte patients fysik og smertesystem, vores biomekaniske viden om knogler, led og væv og de forskellige behandlingsmetoder, vi kender i dag. På den måde vil vi ret nøjagtigt kunne simulere, hvordan sygdommen vil udvikle sig over tid, og hvordan forskellige behandlingsmetoder vil påvirke patienten

Michael Skipper Andersen

Stort potentiale

Ved at inddrage en række faktorer i modellerne vil forskerne i det nye center med tiden få en dybere viden om, hvordan sygdommen udvikler sig, og hvilke faktorer der påvirker den mest. Samtidig er målet at undgå fejlbehandlinger og indgreb, der ikke har nogen effekt, men som koster samfundet milliarder af kroner i udgifter til behandling og tabt arbejdsfortjeneste.

Udgifterne er stigende, for flere og flere rammes af slidgigt i knæene. Dels fordi vi som befolkning bliver ældre og ældre, men også fordi slidgigt rammer i en stadigt yngre alder. Samtidig er det et af FNs Verdensmål, at vi skal forblive raske og aktive i så høj en alder som muligt og have en høj livskvalitet.

- Der er selvfølgelig mange sygdomme, der udfordrer det mål, men slidgigt i knæene er en af de rigtig store, siger Michael Skipper Andersen.

Internationalt center

Fordi slidgigt i knæene er så stort et problem verden over, er der også stor interesse for at udvikle bedre behandlinger - blandt andet ved hjælp af matematisk modellering. Novo Nordisk Fonden har doneret næsten 50 millioner kroner til centerets budget, der samlet er på knap 60 millioner kroner over de næste seks år.

Ud over forskere fra Aalborg Universitet deltager forskere fra Universitetet i Lund, University of Eastern Finland og Massachusetts Institute of Technology  i USA sammen med læger fra Aalborg Universitetshospital.

SDG 3 sundhed og trivsel