Modulbaseret produktion gør bæredygtighed billigere

Ved at gøre opdele produktionssystemet i moduler, bliver det billigere for virksomheder at være bæredygtige. Cirkulær produktion, der er baseret på genanvendelse af brugte komponenter, kræver en fleksibel produktionskæde. Det er vejen til en bæredygtig fremtid, siger lektor Thomas Ditlev Brunø fra Institut for Materialer og Produktion på Aalborg Universitet.

Modulbaseret produktion gør bæredygtighed billigere

Cirkulær økonomi og cirkulær produktion er nøgleord til at skabe et bæredygtigt samfund i fremtiden. Begreberne dækker kort fortalt over, at virksomheder skal blive bedre til at genbruge brugte eller udtjente produkter til at skabe nye. Ikke ved at bruge ressourcer på at smelte dem om eller kværne dem i stykker for at bruge råmaterialerne, men ved at anvende de stadig brugbare dele en gang til. Den negative miljøpåvirkning bliver på den måde endnu mindre.
Det stiller krav til en fleksibel produktionskæde, for det er ikke helt enkelt, pludselig at indføre et ældre, brugt komponent til en velsmurt produktionslinje.
Det siger lektor Thomas Ditlev Brunø. Sammen med sine kollegaer forsker han i, hvordan man kan skabe såkaldt rekonfigurerbar produktion; produktionskæder, der er opbygget af moduler, der kan skiftes ud, så systemet bliver mere fleksibelt. Især ved den cirkulære produktionsform ’remanufacturing’. Her tager virksomhederne udtjente produkter tilbage fra markedet, skiller dem ad og bruger de enkelte komponenter som dele i nye produkter.

Når man laver et nyt produkt med remanufacturing, vil det ofte være lavet af en blanding af nye og brugte komponenter. Det kan man, fordi de fleste produkter består af komponenter, der bliver slidt i forskelligt tempo. En af udfordringerne er, at virksomhederne ikke ved, hvilke brugte komponenter, der kommer tilbage fra markedet, hvor mange der kommer og i hvilket tempo. Derfor er det ved første øjekast både dyrt og besværligt.

Thomas Ditlev Brunø

Udskiftelige moduler

En af løsningerne er ifølge Thomas Ditlev Brunø at opbygge en produktionskæde, der er sat sammen af moduler. På den måde kan man udskifte et modul, der producerer eller monterer nye komponenter med et modul, der renoverer brugte komponenter og tilpasser dem til produktet. Det betyder, at man kan have et enkelt, fleksibelt produktionssystem i stedet for flere parallelle. På den måde bliver investeringen i at etablere en cirkulær produktion reduceret drastisk.

- I stedet for at have en fabrik, der producerer nye produkter og en anden, der producerer genbrugsprodukter, skal man integrere dem, så man får en gradvis omstilling i det tempo, markedet er modent til. På den måde bliver omstillingen til cirkulær produktion langt mindre risikabel for virksomhederne at gå ind i, forklarer han.

Nænsom omstilling

For at kunne gøre det, skal man analysere processerne i produktionen og finde frem til de processer, der skal ændres for at virksomhederne kan anvende brugte komponenter. Samtidig er det vigtigt at finde ud af, hvor lidt der skal ændres, så virksomhederne kan genbruge så meget som muligt af deres oprindelige produktionssystem, siger Thomas Ditlev Brunø.

- Der er en meget tæt relation mellem den måde, et produkt er designet på og den måde, selve produktionen er designet. Gennem vores forskning kan vi sige noget om, hvilken indflydelse det vil have på produktionssystemet, hvis man ændrer noget i designet, forklarer han.

Fremtidens energiproduktion i moduler

Thomas Ditlev Brunø og hans kollegaer har indtil nu især forsket i, hvordan virksomheder kan bruge rekonfigurerbare produktionssystemer til at blive mere bæredygtige og cirkulære. Erfaringerne herfra kan dog også bruges til at designe fremtidens energisystemer, mener Thomas Ditlev Brunø.

- Når man rekonfigurerer, handler det også om at kunne tilpasse sig nye teknologier. Når der kommer ny og bedre teknologi, kan man skifte et modul ud og anvende den uden at skulle ændre hele systemet. Derfor kan den måde, vi arbejder på, komme til at spille en rolle, når vi fx skal arbejde med power-to-x i energisystemet i en nær fremtid, siger han.

SDG 12, 14 og 15