Hurtig omstilling skal øge industriens konkurrenceevne

Hurtig omstilling, rekonfigurerbare løsninger og nem implementering. Det er afgørende for, at danske industrivirksomheder kan blive endnu mere konkurrencedygtige på det globale marked.

Hurtig omstilling skal øge industriens konkurrenceevne

AAU-forskere står i spidsen for projektet REKON, der skal udvikle en metode og et sæt værktøjer, som skal bidrage til at reducere time-to-market, udstyrsinvesteringer, udviklingstid og omkostninger samt øge genbrug og udnyttelsesgrad.

Produktionssystemer, der hurtigt kan omstilles gennem modulære løsninger har stort potentiale i mange forskellige typer af virksomheder. Der er dog et gab mellem modenheden af de metoder, der er udviklet i det akademiske miljø, og de behov der er i industrien. Med projektet får vi mulighed for at modne metoder og afprøve dem i praksis i et bredt udsnit af danske produktionsvirksomheder, der fungerer som vores laboratorier

lektor Thomas Ditlev Brunø fra Institut for Materialer og Produktion på Aalborg Universitet.

Projektet er støttet af Industriens Fond og er et samarbejde mellem AAU, SDU, Jönköping University og Teknologisk Institut.

SDG 9 og 12