Spring til indhold

Case

AI skal skabe kloge batterier

Forskningsprojektet Smart Battery skal ved hjælp af kunstig intelligens forbedre levetiden og pålideligheden af batterier – blandt andet til gavn for den grønne omstilling. Professor Remus Teodorescu fra Institut for Energi på Aalborg Universitet har modtaget en Villum Investigator-bevilling på 28,5 millioner kroner til projektet.

Case

AI skal skabe kloge batterier

Forskningsprojektet Smart Battery skal ved hjælp af kunstig intelligens forbedre levetiden og pålideligheden af batterier – blandt andet til gavn for den grønne omstilling. Professor Remus Teodorescu fra Institut for Energi på Aalborg Universitet har modtaget en Villum Investigator-bevilling på 28,5 millioner kroner til projektet.

- Jeg drømmer om, at elbiler om 10 år vil køre rundt med et display, hvor man kan se batteriets levetid alt efter forskellige faktorer som temperatur, chaufførens kørestil og trafikken.

Sådan lyder en af visionerne for forskningsprojektet Smart Battery, som professor ved Energiteknik på Aalborg Universitet, Remus Teodorescu, netop har fået 28,5 millioner kroner til fra Villum Fonden. Dem skal han bruge på at udvikle en ny type batterier, som ved hjælp af kunstig intelligens vil kunne forlænge levetiden og pålideligheden af fremtidens batterier.  

Det skal ske ved at udvikle batteripakker, hvori battericellerne kan overvåges og styres individuelt. I øjeblikket er det sådan, at en batteripakke holder op med at fungere, hvis én af dens celler løber tør for kapacitet. Og da cellerne har forskellig kapacitet, bliver det de svageste celler, der bestemmer et batteris levetid. Det vil Smart Battery lave om på.

Her vil vi gøre cellernes strømforbrug individuelt, så de kan tilpasse sig hinanden og lade batteriet leve længere. Samtidig vil vi gøre det muligt at vurdere batteriets kapacitet og levetid mere nøjagtigt.

Remus Teodorescu

Bedre genanvendelse 

Ifølge professoren vil de nye batteriers forbedrede levetid og pålidelighed kunne gavne den grønne omstilling på flere måder. Særligt kan det få indflydelse på fremtidens elbiler, som vil blive mere attraktive at vælge for køberne, fordi batterierne bliver bedre.

Samtidig vil en elbil med et Smart Battery udlede mindre CO2 end en bil med en konventionel batteripakke. Og så vil den nye teknologi også gøre det nemmere at genanvende batterierne, når de engang har udtjent deres rolle i bilerne.

Når en batteripakke i en bil er blevet opbrugt, har det cirka 80 % kapacitet tilbage. Så er det store spørgsmål: Hvornår vil det gå i stykker? Med et Smart Battery kan man vurdere og styre levetiden, så det kan bruges i mange år bagefter til andre ting – for eksempel i boligen.

Kunstig intelligens til konstant forbedring 

Som noget nyt vil forskerne bruge kunstig intelligens i udviklingen af de nye batterier. Det skyldes, at man ville skulle bruge en enorm regnekraft for at udregne levetiden på et lithium-batteri i realtid, hvis det skal gøres af en almindelig computer, fortæller professor Remus Teodorescu.

-Derfor skal vi bruge kunstig intelligens, som kan trænes til at vurdere levetiden. Det giver også den mulighed, at data fra forskellige batterier kan bruges til at konstant gentræne og forbedre udregningsmodellen. Det kan ske via en cloud-baseret opdateringsmodel, så modellerne konstant bliver mere præcise og tilpasset deres brugere, siger professor Remus Teodorescu.

Forskningsprojektet arbejder for følgende FN verdensmål

SDG 7, 9 og 13
SDG 7, 9 og 13

Læs om mange flere

Bæredygtige forskningsprojekter

De sytten verdensmål på hver sin kasse, stablet i en pyramide
Lad dig inspirere

Læs om mange flere

Bæredygtige forskningsprojekter

De sytten verdensmål på hver sin kasse, stablet i en pyramide