AAU og industrien skal gøre havvind mere effektivt

skib

Et sugebøttefundament til en havvindmølle, der kan samles med bolte på havnen, inden det sejles ud til sin placering. Det er resultatet af et projekt mellem Aalborg Universitet, Siemens Gamesa, Universal Foundation A/S og Fred. Olsen Wind Carrier A/S. Et resultat, der kan sænke prisen på fundamentet med op til 40 procent, og som i sidste ende også vil sænke forbrugernes elregning

AAU og industrien skal gøre havvind mere effektivt

skib

Fundamentet er en af de helt store omkostninger i etableringen af havvindmøller, men med det nye fundamentdesign er det muligt at reducere omkostningen til fundamenterne med op til 40 procent. Det skyldes primært, at fundamentet kan produceres i industriel skala, og at konstruktionen kan boltes sammen på havnen i stedet for at skulle svejses på et skibsværft. Delene til fundamenterne kan derfor masseproduceres og fragtes med container til den lokation, hvor det skal samles og efterfølgende sejles ud fra. Endelig kræver det nye design væsentligt mindre stål. Samlet set er det nye design en vigtig milepæl på vejen mod en øget industrialisering af vindenergisektoren.

Skånsomt for havmiljøet og genanvendelse af stål

En anden meget positiv effekt af sugebøttefundamenterne er, at de kan installeres stort set støjfrit, fordi fundamentet i stedet for at blive banket ned bliver suget ned i havbundet. Det er en stor gevinst for fx hvaler og det øvrige liv under havoverfladen.  Og når vindmøllen efter en lang årrække har udtjent sin værnepligt kan fundamentet afinstalleres, og stålet kan smeltes om og genanvendes.

SDG 9 og 12